Onlangs vierde de alombekende streamingdienst Netflix zijn 25ste verjaardag.

Jazeker, het kan misschien lijken alsof het nog maar gisteren was dat je voor het eerst over streaming hoorde, maar dit ondertussen iconische bedrijf is reeds een kwarteeuw oud. 

Iedereen kent Netflix wel van de streamingdiensten en populaire (exclusieve) series en films, maar de geschiedenis gaat nog een stukje verder terug.

En wist je dat Netflix momenteel volledig begint in te zetten op mobile gaming, in navolging van andere sectoren zoals restaurant-apps, datingsites, bezorgingsbedrijven, enzovoort?

Een interessante evolutie, die reeds een blikje biedt op wat we nog kunnen verwachten.

In dit artikel bekijken we eens kort de geschiedenis van Netflix, welke impact ze hebben (gehad) op de entertainmentindustrie en wat de toekomst voor dit bedrijf zal brengen.

De geschiedenis van Netflix

Netflix werd opgericht door Reed Hastings en Marc Randolph in Scotts Valley, Californië, op 29 augustus 1997.

Het was oorspronkelijk een postorderbedrijf gericht op DVDs.

Ze kwamen op het idee tijdens een brainstormingsessie in de auto. 

In die tijd waren videocassettes nog het meest gebruikte medium voor films en series, maar die waren in feite niet geschikt om per post heen en weer te sturen.

Maar in 1997 kwamen DVDs voor het eerst op de markt, en die boden een veel betere mogelijkheid.

Netflix begon met het verhuren en verkopen van DVDs online. Ze hadden “slechts” 925 titels in hun catalogus, maar dat was wel bijna het volledige aanbod van DVDs in die tijd.

Dit model bleek vrij populair, en het komende decennium bleven ze dit uitbreiden, maar in 2007 werd duidelijk dat DVDs achterhaald werden, en Netflix begon met het streamen van media: Video on Demand via het internet.

De catalogus van beschikbare titels was vrij beperkt, ongeveer 1000 opties tegenover de 70.000 beschikbare DVDs.

Desondanks steeg de populariteit van deze dienst, en in 2009 werden er meer films en series gestreamd dan er DVDs werden besteld.

Dit kwam deels door de introductie van het bekende AI-algoritme dat kijkers nieuwe series en films aanraadde op basis van hun vorige selecties.

Mensen gingen meer en langer kijken, en omdat series volledig konden worden bekeken, de ene aflevering na de andere, was het concept van “binge-watching” geboren.

In 2010 kwam er een abonnement enkel en alleen voor hun streamingdiensten.

2013 was een pivotaal jaar voor Netflix, want niet alleen hadden ze hun bereik uitgebreid naar 40 landen (waaronder Nederland), ze begonnen ook met het produceren van hun eigen originele series, met het erg populaire House of Cards  als eerste poging, meteen een schot in de roos.

Andere populaire series zijn Orange Is the New Black, Stranger Things, Squid Game, Tiger King, een aantal Marvel series (Daredevil, Jessica Jones, Iron Fist, Luke Cage), en nog heel veel andere.

Zoals je kan zien is er dus entertainement voor iedereen, niet alleen voor mannen!

In 2017 gingen ze internationaal, met exclusieve series uit Colombia, Zuid-Korea, enzovoort.

Ook exclusieve stand-up-comedy-specials werden ontwikkeld, met komieken zoals Louis C.K., Chris Rock, Bill Burr en David Chappelle.

Op dat moment waren er 100 miljoen betalende klanten.

Netflix bleef maar groeien en series toevoegen, en dit jaar zijn er meer dan 220 miljoen leden … maar de groei bleef niet duren. 

De toekomst van Netflix

Tijdens de recente lockdowns groeide het aantal kijkers nog stevig, maar ook die van de concurrerende streamingdiensten.

Concurrenten zoals Disney+, Amazon Prima, HBO Max en andere diensten hebben ook heel veel kijkers kunnen lokken, en vaak ook voormalige Netflix-klanten kunnen overhalen om over te stappen.

Dat zorgde ervoor dat het aantal abonnees dit jaar voor het eerst afnam.

Veel kijkers doen immers aan “streaming hoppen”, waarbij ze een abonnement kopen bij de ene dienst, daar alle series en films kijken die ze willen, en dan hun abonnement opzeggen.

Dan gaan ze bij de concurrentie, kijken daar alles wat ze willen, en stoppen dan met daar te betalen, om naar nog een andere concurrent te gaan.

Netflix wil dergelijke praktijken tegengaan, zo gaan ze een goedkoper abonnement op de markt brengen,  waarbij wel reclame wordt getoond. 

Dit komt later dit jaar in de VS uit, voor Nederland zijn er nog geen concrete gegevens beschikbaar.

Ook gaat Netflix inzetten op “customer loyalty”: trouwe klanten aantrekken.

Om dit te bereiken gaan ze inzetten op andere vormen van entertainment, en die toevoegen aan een abonnement.

Volgens Netflix ligt hun voornaamste concurrentie immers niet bij andere streamingdiensten, waar wel bij andere soorten entertainment zoals muziek en gaming.

En het is net dat laatste waarop ze hun pijlen richten.

Netflix en mobile gaming

Wist je dat je op dit moment reeds 26 mobiele games kan downloaden als je een Netflixabonnement hebt?

Dit zijn de huidige opties:

  • Arcanium: Rise of Akhan
  • Asphalt Xtreme
  • Before Your Eyes
  • Bowling Ballers
  • Card Blast
  • Dominoes Café
  • Dungeon Dwarves
  • Dragon Up
  • Exploding Kittens
  • Hextech Mayhem: A League of Legends Story
  • Into the Breach
  • Into the Dead 2: Unleashed
  • Knittens
  • Krispee Street
  • Mahjong Solitaire
  • Moonlighter
  • Poinpy
  • Relic Hunters: Rebels
  • Shatter Remastered
  • Shooting Hoops
  • Stranger Things: 1984
  • Stranger Things 3: The Game
  • Teeter (Up)
  • This is a True Story
  • Townsmen – A Kingdom Rebuilt
  • Wonderputt Forever

Geen immens grote titels, maar je kan er wel een aantal bepaalde exclusieve games zien, gebaseerd op hun series, zoals Stranger Things: 1984.

Op dit moment worden die games gespeeld door ongeveer 1,7 miljoen mensen op dagelijkse basis.

Het lijkt veel, maar dat is minder dan 1% van hun totale ledenbestand, dus er is nog heel wat ruimte voor groei.

Het bedrijf heeft plannen om dit jaar nog hun catalogus uit te breiden naar een vijftigtal games, waarvan er een aantal gebaseerd zullen zijn op populaire series zoals La Casa de Papel en The Queen’s Gambit.

Als er iets is wat je van Netflix kan zeggen is het wel dat ze zien waar de trends liggen, en inzetten op mobile gaming is wellicht een uitstekende zet.

Mobiele games worden steeds populairder, en in de hele gamingsector begint mobile gaming een steeds groter marktsegment in te nemen. 

Niet alleen in de gamingsector, maar ook meer bepaald in de iGaming sector maken nieuwe casino´s reeds hun online casino spellen compatibel aan de mobiele telefoon. Zo willen ze nieuwe en huidige spelers blijven aantrekken. 

Kortom, de toekomst van Netflix ziet er, ondanks de licht dalende cijfers, heel rooskleurig uit.

Zal Netflix nog eens 25 jaar blijven bestaan? Wellicht wel.

Ze zijn groot en divers genoeg om de concurrentie aan te kunnen, en hebben bewezen dat ze hun verdienmodel zonder problemen kunnen omgooien indien nodig.

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen